Informacije o označavanju pneumatika
Oznaka pneumatika.
Oznaka pneumatika ti daje najvažnije informacije o tvom novom pneumatiku – od efikasnosti goriva do upotrebljivosti u zimskim uslovima. Ovde možeš da pronađeš sve što treba da znaš da bi doneo pravu odluku.
Kriterijumi procene
Od maja 2021, oznaka pneumatika ti pruža važne napomene o ekonomičnosti, bezbednosti i profilu primene tvog pneumatika.1 Zaglavlje oznake daje informacije o tačnom nazivu pneumatika, kao i o dimenzijama pneumatika, indeksu nosivosti i kategoriji brzine.2 Simboli ispod te informišu o ekonomičnosti potrošnje goriva, prianjanju na mokroj podlozi, emisiji buke i primenjivosti u zimskim uslovima.
Efikasnost potrošnje goriva
Što je manji otpor kotraljanja, to je manja potrošnja goriva. Klasifikacija kreće od A (najbolja efikasnost) do E (najgora vrednost) i bazira se na utvrđenom otporu kotrljanja3. A kada je pritisak u pneumaticima pravilno podešen, dodatno ćeš uštedeti gorivo.
Prianjanje na mokroj podlozi
Prianjanje pneumatika na mokrom kolovozu je važan bezbednosni aspekt. Dobre vrednosti označavaju kraći zaustavni put. Zbog toga se proverava prianjanje na mokroj podlozi4 i dokumentuje klasom A (najbolja vrednost) do E (najgora vrednost).
Pritom važi pravilo: Bezbednost u vožnji u osnovi zavisi od sopstvenog stila vožnje. U svakom trenutku uzmite u obzir zaustavne puteve za moguće manevre kočenja i redovno proveravajte pritisak pneumatika.
Spoljna buka pri kotrljanju
Na to koliko glasno drugi učesnici u saobraćaju čuju vozilo koji prolazi, utiče i buka pri kotrljanju točkova. Oznaka daje informacije o tome na osnovu izmerene vrednosti 5,6 u decibelima (dB) i klase A (najbolja vrednost) do C (najgora vrednost).
Prianjanje na snegu
Zimski pneumatici su obavezni u zimskim uslovima na putu. Označeni su simbolom snežne pahulje.7
Ali pažljivo: Uvek prilagođavaj brzinu i stil vožnje uslovima na putu i vremenskim uslovima. Zato što bez obzira na pneumatike, na zimskim putevima raste potencijal za opasnost – stoga uvek vozi izuzetno oprezno.
Pneumatici za led
Specijalni pneumatici za led su namenjeni za zaleđene puteve i mogu se prepoznati po simbolu glečera.8 Namenjeni su za ekstremne zimske uslove, kao što su površine puteva sa slojem leda ili čvrstim snežnim pokrivačem.
Ali pažljivo: Uvek prilagođavaj brzinu i stil vožnje uslovima na putu i vremenskim uslovima. Zato što bez obzira na pneumatike, na zimskim putevima raste potencijal za opasnost – stoga uvek vozi izuzetno oprezno.
Uveri se da je korišćenje pneumatika za led svrsishodno: U manje zimskim uslovima, kao što su vlaga ili toplije temperature, pneumatici za led mogu da pružaju lošije performanse u pogledu prianjanja na mokroj podlozi, upravljanja i habanja.
Možda bi moglo da te interesuje i ovo:
Sve serije
Više od kamiona
Zajedno na putu
Ilustracije i tekstovi takođe mogu da sadrže pribor i specijalnu opremu koja ne spada u serijski obim isporuke. Pokazane ilustracije služe samo kao primer i ne predstavljaju nužno stvarno stanje originalnih vozila. Izgled originalnih vozila može da odstupa od ilustracija. Zadržavamo pravo na izmene. Ilustracije i tekstovi isto tako mogu da sadrže tipove, usluge održavanja, servise i proizvode koje se ne nude u pojedinačnim zemljama.
1 Izuzeti su: a) pneumatici za terensku vožnju; b) pneumatici namenjene isključivo za montažu na vozila sa prvom registracijom pre 1. oktobra 1990; c) T-pneumatici za rezervni točak; d) pneumatici sa dozvoljenom brzinom manje od 80 km/h; e) pneumatici za naplatke nominalnog prečnika ≤ 254 mm ili ≥ 635 mm; f) pneumatici sa dodatnim uređajima za poboljšanje trakcije, npr. pneumatici sa klinovima; g) pneumatici namenjeni isključivo za montažu na trkačka vozila; h) korišćeni pneumatici, osim ako se takvi pneumatici ne uvoze iz EU.
2 U skladu sa Pravilnikom UNECE br. 30 ili Pravilnikom UNECE br. 54 za pneumatike klase C1, C2 ili C3
3 Mereno u skladu sa Aneksom 6 Pravilnika UNECE br. 117 i laboratorijskim postupkom utvrđenim Aneksom V Uredbe EU 2020/740 o označavanju pneumatika u pogledu efikasnosti potrošnje goriva i drugih parametara
4 Klasu prianjanja na mokroj podlozi određuje indeks prianjanja na mokroj podlozi (G), koji se izračunava u skladu sa Aneksom I, delom B br. 2 Uredbe EU 2020/740 i koji se meri u skladu sa Aneksom 5 Pravilnika UNECE br. 117.
5 Utvrđeno u skladu sa Aneksom 3 Pravilnika UNECE br. 117
6 Klasa spoljne buke pri kotrljanju se određuje na osnovu ograničenja (LV) navedenih u Aneksu II, delu C Uredbe (EU) 2019/2144.
7 Karakteristike prianjanja na snegu na se testiraju u skladu sa Aneksom 7 Pravilnika UNECE br. 117. Ako pneumatik dostigne minimalne vrednosti prianjanja na snegu navedene u Pravilniku UNECE br. 117, ona je klasifikovana kao pneumatik prikladan za korišćenje u ekstremnim snežnim uslovima, a njegova oznaka pneumatika dopunjena je piktogramom „snežna pahulja“.
8 Performanse prianjanja na ledu se testiraju pouzdanim, preciznim i ponovljivim metodama, u kojima se, po potrebi, koriste međunarodni standardi koji uzimaju u obzir opšteprihvaćena dostignuća tehnike.